Google Reviews blijven belangrijk voor je lokaal bedrijf!

Google reviews zijn belangrijk voor je online succes

Aan de hand van diverse bevindingen toont een recente studie van Brightlocal duidelijk aan dat het hebben/krijgen van Google reviews jou vooruit kan helpen in de zoekresultaten.

Als lokaal bedrijf is het belangrijk van hier op in te zetten. Hogere rankings in de zoekresultaten betekenen immers meer bezoek en dus meer potentiële klanten.

Google Mijn Bedrijf

Google biedt de mogelijkheid om bedrijven een sterrating en bijbehorende te geven. Je moet hiervoor wel ingeschreven zijn bij Google Mijn Bedrijf.

Eerder schreven we al wat uitgebreider over Google Mijn bedrijf en waarom het belangrijk is om je als lokaal bedrijf hiervoor in te schrijven.

Tips

Voordat ik je meer vertel over deze studie ga ik je enkele tips geven om het verzamelen van Google reviews wat vlotter te laten verlopen.

  • Durf een review te vragen aan je klanten. Verwacht niet dat reviews zomaar spontaan tevoorschijn komen.
  • Laat een review niet plaatsen vanop jouw locatie, of bijvoorbeeld via jouw telefoon of computer. Het lijkt er immers sterk op dat Google algoritmes gebruikt die mogelijke manipulatie van de reviews tegengaan. De reviews verschijnen misschien wel online, maar Google zal er gewoon minder waarde aan hechten.
  • Maak het geven van een review gemakkelijk voor je klanten. Hou daarom de rechtstreeks link voor het geven van een Google review voor jou bedrijf bij de hand. Zo kan je zelfs na bijvoorbeeld iedere verkoop een proces uitwerken dat je klanten automatisch een mailtje stuurt met de vraag voor een review. Een directe link is dan wel zeer handig en zal je alleen meer reviews doen krijgen. Hier kan je meer info vinden voor het maken van je persoonlijke rechtstreekse link.
  • Plaats een duidelijke link of knop naar je Google reviews op al je social media, in de handtekening van je e-mails enz…

Google Map Pack

Meer Google reviews zorgen voor een grotere zichtbaarheid in het zogenaamde Google Map Pack. Dit Google Map pack is eigenlijk het kaartje dat de zoekresultaten uit de buurt weergeeft. Het wordt steevast bovenaan de zoekresultaten getoond.

Meer Google reviews zorgen voor een grotere zichtbaarheid bij Google.

Meer Google reviews zorgen voor een grotere zichtbaarheid bij Google.

Het spreekt voor zich dat als je als bedrijf hier duidelijk aanwezig bent het je online zichtbaarheid alleen maar verhoogt. Duidelijk aanwezig ben je bij deze resultaten als je:

  • een zichtbare sterrating hebt
  • je bij de eerste 3 resultaten staat (voor meer resultaten moet je immers al doorklikken)

De ‘Google reviews Study’ van Brightlocal

De studie toont duidelijk het belang van Google reviews aan voor een lokaal bedrijf.

Hou er rekening mee dat de studie vooral gefocust is op bedrijven uit de Verenigde Staten, Canada en Australië. De markt is daar velen malen groter.

Wij kijken naar de tendenzen die deze cijfers ons tonen.

  • Lokale bedrijven die in de top 3 ranken hebben een gemiddelde van 47 Google reviews. Het gemiddelde zal in Vlaanderen allicht een stukje lager liggen. Maar toch is het duidelijk dat om in de top 3 te ranken van het Google Map Pack je echt wel voor wat reviews mag zorgen.
  • Bedrijven op posities 7 tot 10 hebben een gemiddelde van 38 reviews. 9 minder dus dan het aantal reviews voor de topposities. Hoe meer reviews, hoe meer kans dus om hoger te scoren.
  • Het is meer waarschijnlijk dat de hoogst rankende bedrijven in de zoekresultaten een hogere sterrating hebben dan lager rankende bedrijven. Het aantal sterren dat je krijgt lijkt dus duidelijk mee te spelen voor Google in de bepaling van je ranking in de zoekresultaten.
  • Gemiddeld hebben lokale bedrijven een sterrating van 4,42 op 5. Het lijkt er dus op dat bedrijven eerder positieve ratings krijgen dan negatieve. Je moet m.a.w. niet te vlug schrik hebben om een review te vragen. Tenzij je weet dat je service natuurlijk benedenmaats was 🙂
  • 5% van de bedrijven hebben een sterrating minder dan 3.
  • 20% van de bedrijven die in de top 3 zoekresultaten van het Map Pack verschijnen hebben geen enkele Google review ontvangen. Laat dit dus duidelijk maken dat Google reviews slechts één factor zijn die voor Google de online waarde van jouw bedrijf bepaalt.

Meer achtergrondinfo en andere bevindingen kan je vinden in de studie van Brightlocal zelf.

De tekst is wel in het Engels opgesteld. Maar als dat geen probleem vormt kan ik je alleen maar aanraden van deze en meer bevindingen in het originele artikel door te nemen.

[socialpug_tweet tweet=”Brightlocal toont aan dat meer Google reviews en meer sterren zorgen voor een gemiddeld hogere ranking in de zoekresultaten #GoogleReviews #seo”]

Maak een link voor je klanten om hen eenvoudig een Google review te laten schrijven

Log in op je Google Bedrijfsprofielmanager via volgende link: https://www.google.com/intl/nl_be/business/

Vervolgens klik je op de knop ‘Reviewformulier delen’:

Je krijgt dan een popup te zien met een link waarmee je mensen eenvoudig kunt uitnodigen om een review te plaatsen over je lokaal bedrijf. Plaats ‘m bijvoorbeeld vast in je e-mailhandtekening.

Voor Webmatic bijvoorbeeld ziet de link er als volgt uit:

https://g.page/r/CW9XV-nY6ehdEAg/review

De studie van Brightlocal toont duidelijk aan dat het hebben/krijgen van Google reviews een meerwaarde kan betekenen voor de ranking van je zoekresultaten.

Uiteraard willen we allemaal graag hoger ranken in deze resultaten. Een hogere ranking betekent immers meer bezoek en meer klanten.

Je weet dus alvast waar je de komende tijd aan kan werken.

Heb jij ervaring met het verkrijgen van Google reviews? Leuke tips misschien die het proces gemakkelijker maken?

Laat het horen hier beneden.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Klaar om je webshop een serieuze boost te geven?

    © 2024 Woomatic - Alle rechten voorbehouden
    Built by Webmatic